طراحی سیستم های بازیابی اطلاعات بهینه در نرم افزارهای کتابخانه ای و اطلاع رسانی

نویسندگان

علی گزنی

ali gazani کارشناس ارشد کتابداری در کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز

چکیده

بررسی فنی نرم افزارهای مختلف کتابخانه ای نشان می دهد که سرویس بازیابی اطلاعات در این نرم افزارها به صورت بهینه طراحی و پیاده سازی نشده اند. هدف پژوهش حاضر این بوده است که یک سیستم بازیابی اطلاعات بهینه را تعریف کند، راهنمایی برای طراحان سیستم های بازیابی اطلاعات ، محققان و دانش پژوهان این سیستم ها را ارائه دهد و ارزیابی سیستم های بازیابی اطلاعات را ممکن سازد. در این مقاله به موضوعات زیر پرداخته شده است : امکانات و قابلیتهای سیستم های بازیابی اطلاعات ، بازخورد در سیستم های بازیابی اطلاعات ، نحوه نمایش اطلاعات خروجی ،ارزیابی سیستم بازیابی اطلاعات ،و نمایش اطلاعات .

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

استفاده پذیری نرم افزار سیمرغ از دید کاربران:لزوم بازنگری در پارادیم طراحی نرم افزارهای کتابخانه ای

هدف: کاربرمداری، پارادایمی است که ضرورت توجه به آن در تمامی کارکردهای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بویژه در طراحی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای، بیش از پیش دیده می‌شود. اگر چه در آغاز طراحی و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای پارادایم نظام‌مدار مورد نظر بوده است، امروزه لزوم تغییر پارادایم و حرکت آنها به سمت کاربرمداری و استفاده‌پذیری، اهمیت بیشتری یافته ا...

متن کامل

کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی هند

درپژوهش حاضر،ضمن ارائه تصویری کلی از کشور هند،تاریخچه کتابخانه هاو نظام اطلاع رسانی این کشور وهمچنین زیرساخت اطلاعاتی در کتابخانه هایی مانند کتابخانه های ملی ،کتابخانه های عمومی،کتابخانه های آموزشی وکتابخانه های اختصاصی مورد بحث قرار می گیرد و مطالبی سودمند به نظرخوانندگان گرامی می رسد.

متن کامل

بررسی وضعیت اطلاع جوئی و اطلاع رسانی کتابداران کتابخانه های عمومی دربارة اطلاعات سلامت (مطالعه موردی: استان آذربایجان غربی)

هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت اطلاع جویی و اطلاع رسانی کتابداران کتابخانه های عمومی دربارة اطلاعات سلامت است. روش: پژوهش از نوع توصیفی وتحلیلی و به روش پیمایشی انجام شده‌ است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بین 119 نفر از کتابداران توزیع شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: رایج ترین راه کسب اطلاعات سلامت کتابداران، جستجو در اینترنت با میانگین4/09...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات

جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۵۶-۶۷

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023